14. mars, 2025
– Oppdatert 19. mars, 2025
Nyheter
Regjeringen gir grønt lys for fagskoleutdanning på høyere nivå
Fagskolene skal få utdanning på samme nivå som bachelor- og masterutdanningene. Akademikerne er tydelig på at fagskoleutdanning og universitetsutdanning gir helt forskjellig læringsutbytte og må ikke kunne forveksles.

Fredag la ministeren for forskning og høyere utdanning frem Fagskolemeldingen.
Regjeringen vil gi fagskolene mulighet til å tilby høyere yrkesfaglig utdanning på nivå 6 og 7, som på universitetene og høyskolene tilsvarende bachelor- og master.
Akademikerne støtter at fagskolene skal ha utdanning på et høyere nivå enn i dag, men det skal fortsatt være en tydelig forskjell mellom fagskoleutdanning og høyskole- og universitetsutdanning.
– Vi er glade for at forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland slår fast at fagskolene skal beholde sin egenart, og at fagskolene og høyere utdanning fortsatt skal være to forskjellige utdanningsløp, sier leder i Akademikerne Lise Lyngsnes Randeberg.
Må ikke ha like navn på utdanningene
Utdanningene på fagskoler er praksisrettet og arbeidslivsnære. Universitet- og høyskoleutdanninger er teoritunge og forskningsbaserte. Med andre ord er de grunnleggende forskjellige og gir forskjellig kompetanse. Regjeringen vil gjennomgå begrepsbruk for emner og utdanninger ved fagskolene.
– Det er viktig at fagskoleutdanninger og universitetsutdanninger ikke forveksles. Derfor må titlene på fagskoleutdanningen ikke være for like titlene i høyere utdanning. Dette må departementet ivareta.
Regjeringen vil utrede om fagskolene skal inn i det europeiske systemet for merittoverføring og akkumulering (ECTS). Dette er et system for å samkjøre karakterer og studiepoeng i høyere utdanning på tvers av land og institusjoner.
– Vi har vært skeptiske til at høyere yrkesfaglig utdanning innlemmes i ECTS-systemet. Når det nå skal utredes, er det viktig å bruke nok tid og at man får belyst alle konsekvensene. Dette er et system som er laget for høyere utdanning, og en innlemming av yrkesfaglige utdanninger vil kunne føre til en akademisering av fagskolene.