Meninger

Lærerløftet må skje nå!

Hvis man mener alvor med å gjøre det mer attraktivt å jobbe i skolen, må vi endre måten lektorer og lærere forhandler lønn på, skriver leder for Akademikerne kommune, Jan Olav Birkenhagen, i Nordlys.

Lærerløftet må skje nå!
Akademikerne mener lokale forhandlinger på den enkelte arbeidsplass er løsningen for lærerne, skriver Jan Olav Birkenhagen.
11. februar, 2019 – Oppdatert 11. februar, 2019

«Alle» er enige om at det bør bli enda mer attraktivt å være lærer. Skolens kvalitet er i stor grad avhengig av læreren i klasserommet. Entusiasmen, evnen til å lære bort – og ikke minst lærerens faglige kompetanse har enorm betydning for elevene senere i livet. 

Vi har mange dyktige undervisere i norsk skole i dag. Likevel vet vi at mange skoler mangler kompetanse. For eksempel har bare 53 prosent av mattelærerne på yrkesfaglig videregående både faglig og pedagogisk kompetanse. På barneskolen er det bare 45 prosent av lærerne som oppfyller kompetansekravene på 30 studiepoeng i engelsk. Kvalifiserte lærere er særlig utfordrende å få tak i til yrkesfag og i Nord-Norge, ifølge 2018-tall fra SSB.

Les kronikken i Nordlys. 

I dagens lønnssystem har den enkelte skole små muligheter til å bruke lønn for å sikre kompetansen de har behov for over tid. De siste ti årene er lærerne den gruppen som har hatt den laveste lønnsutviklingen i hele kommune-Norge. Vi ser i tillegg at høy kompetanse heller ikke verdsettes nok innad i lærergruppen: Lektorene, med høyest utdanning, har eksempelvis hatt svakere lønnsutvikling enn både adjunkter og ukvalifiserte lærere.

Akademikerne mener lokale forhandlinger på den enkelte arbeidsplass er løsningen for lærerne, slik som er vanlig i resten av arbeidslivet. I dag lønnes lektorene og lærerne i sentrale forhandlinger, uavhengig av kompetanse og innsats – og kommunenes og fylkeskommunenes rekrutteringsbehov. Den enkelte skole må ha mulighet til å bruke lønn som virkemiddel for å tiltrekke seg og beholde de aller beste. 

Denne måneden har kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon KS sine årlige strategikonferanser rundt om i landet. Ett av temaene som skal diskuteres er nettopp hvordan kommunene skal sikre nødvendig kompetanse i årene fremover. Kompetanse og kvalitet i skolen bør stå høyt på agendaen. For Akademikerne er det åpenbart at selve lønnssystemet er en hovedutfordring.

At norsk skole lykkes med å sikre kompetente og engasjerte lærere i klasserommet er selve nøkkelen til kvalitet – og helt avgjørende for å gjøre norske elever klare for et stadig mer komplekst og krevende arbeidsliv.