Flere lektorer i grunnskolen vil utjevne sosiale forskjeller

Publisert 

Flere faglærere i skolen vil føre til bedre læringsutbytte for alle. Dette vil bidra til å redusere de sosiale forskjellene og gi alle elever bedre muligheter for å lykkes, skriver leder av Akademikerne, Knut Aarbakke, i et debattinnlegg i Dagbladet 3. september.

Flere lektorer i grunnskolen vil utjevne sosiale forskjeller
Knut Aarbakke

Debattinnlegg i Dagbladet 3/9 2015 av Knut Aarbakke, leder av Akademikerne.

Forskning viser at elevene presterer bedre når lærerne har god faglig kompetanse og utdanning i fagene de underviser i. I 2008 gav Senter for økonomisk forskning ut rapporten Lærerkompetanse og elevresultater i ungdomsskolen. Denne viser at når læreren har universitetsutdannelse gjør elevene det bedre på skolen.

Flere faglærere i skolen vil føre til bedre læringsutbytte for alle. Dette vil bidra til å redusere de sosiale forskjellene og gi alle elever bedre muligheter for å lykkes, uansett sosioøkonomisk bakgrunn 

En rekke undersøkelser viser at den norske skolen lykkes dårlig med å redusere de sosiale forskjellene. I forkant av kommunevalget har Akademikerne spurt partiene om de vil at universitetsutdannede lektorer skal være hovedregelen i studiespesialiserende fag og foretrukket på ungdomstrinnet. Både SV, MdG, Sp og KrF svarer nei. Arbeiderpartiet og Høyre svarer noe vagere, mens kun FrP svarer ja.

Dette tar jeg som et sterkt signal på at man overser en åpenbar løsning på et økende problem. Å ansette flere lektorer i grunnskolen, særlig ungdomstrinnet, vil gi elevene bedre forutsetninger for å lære og dermed også være et viktig tiltak i å utjevne sosiale forskjeller. Akademikerne ser hele utdanningsløpet i sammenheng.

Alle skal ha muligheten til å få en skolegang og utdanning som setter dem i stand til å bidra i samfunnet. Vi trenger å utdanne både mestere og mastere i fremtiden, og begge gruppene må få den nødvendige grunnopplæringen av faglig kompetente lærere. Å ansette flere lektorer i grunnskolen vil være et viktig element i å utjevne sosiale forskjeller og gi like muligheter til alle.

Jeg vil rose kunnskapsministeren for de tiltak som nå er satt i gang med etter- og videreutdanning av lærere. Men det er for lite og det går for sent. Jeg ønsker at regjeringen også stiller tøffere krav til skolelederne og skoleeierne når det kommer til ansettelser av faglærere i grunnskolen, og at dette vises i bevilgningene. Vi trenger skoleledere som tar et aktivt ansvar og som forstår verdien av høyere akademisk kompetanse blant lærere.

Til sist vil jeg minne velgerne på at det faktisk er skoleeierne som er på valg om snaue tre uker, og at det er en klar sammenheng mellom god ledelse og gode resultater i skolen. Dette er ikke en så stor del av kommunevalgkampen som det burde være. Godt eierskap og god ledelse er viktig for læringsmiljøet og for å utjevne sosiale forskjeller i skolen. Nå må kommunene ta dette på alvor og være sitt ansvar bevisst.

Innlegget ble publisert i Dagbladet papir og Dagbladet på nett (ekstern lenke), torsdag 4. september.