Sykehusstreiken trappet opp i dag: 500 streikende støttes av 1,1 millioner arbeidstakere

500 akademikere ved 12 sykehus i streik fra i dag. - Jeg er utrolig takknemlig for at streiken nå støttes av fagforbund i LO, UNIO og YS. Våre 500 streikende medlemmer vet de har 1,1 millioner andre arbeidstakere i ryggen. Sammen skal vi slå tilbake angrepene på den norske modellen, sier Rune Frøyland i Akademikerne helse.

Frøyland mener den betydelige uroen i sykehus nå er i ferd med å smitte over på hele arbeidslivet. Etter at streiken brøt ut onsdag 7. september, har støtteerklæringene strømmet inn. De største forbundene i LO (Fagforbundet, NTL mv), Unio (Sykepleierforbundet, Politiets fellesorganisasjon, Forskerforbundet mv) og YS (Delta, Parat mv) har alle engasjert seg i konflikten.

- Dette bør bekymre regjeringen like mye som sykehusene. Denne streiken har gått fra å dreie seg om legenes vaktordninger til hvordan norsk arbeidsliv skal organiseres. En samlet arbeidstakerside sier nå et klart og tydelig nei til en ytterligere uthuling av den norske modellen og nei til å flytte mer makt til arbeidsgiverne, sier Frøyland.

Akademikerne har i dag 498 medlemmer i streik ved 12 sykehus:

Sykehus Antall streikende
Oslo universitetssykehus 128